مصرف زیاد نوشیدنی های قندی ممکن است خطر دیس لیپیدمی را تحت تأثیر قرار دهد

26فوریه 2020 - براساس یک مطالعه ی اپیدمیولوژیک جدید که امروز در ژورنال قلب آمریکا منتشر شده است، بزرگسالان میانسال و مسن که روزانه نوشیدنی های قندی می نوشند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سطح کلسترول و تری گلیسیرید غیر طبیعی، نسبت به افرادی هستند که بندرت از نوشیدنی های قندی استفاده می کنند.

این تحقیق که توسط دانشمندان مرکز تحقیقات تغذیه ی انسانی ژان مایر USDA در مورد پیری در دانشگاه تافتز (HNRCA) انجام شد، نشان داد احتمال کاهش کلسترولHDL (خوب) و افزایش تری گلیسیریدهای خون در بزرگسالانی که حداقل یک نوشیدنی قندی در روز در طی یک دوره ی پیگیری( تقریباً چهار ساله قبل از ارزیابی میزان لیپیدها)، می نوشیدند در مقایسه با گروهی که به ندرت نوشابه های قندی مصرف می کردند، به ترتیب 98 درصد و 53 درصد بیشتر بود. محققان نتایج مشابهی را هنگام بررسی میزان مصرف طولانی مدت نوشیدنی های قندی در مدت زمان پیگیری حدود 12 سال مشاهده کردند.

کلسترول و تری گلیسیرید بخشی از آنچه معمولاً به عنوان تست کامل کلسترول از آن یاد می شود، هستند. هنگامی که برخی از عناصر آزمایش غیر طبیعی باشد، به این بیماری دیس لیپیدمی گفته می شود. افزایش کلسترولLDL (بد) و تری گلیسیرید به همراه سطح پایین کلسترول خوب، بیانگر وجود خطر بیشتری برای بیماری های قلبی است.

دکتر Nicola McKeown، اپیدمیولوژیست تغذیه ای در  HNRCA، گفت: نتایج حاکی از آن است که نوشیدن زیاد نوشیدنی های حاوی قند، مانند نوشابه، لیموناد یا پانچ میوه، ممکن است با افزایش سن، خطر دیس لیپیدمی را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از راهکارهای رژیمی برای کمک به حفظ کلسترول خون و تری گلیسیرید سالم تر ممکن است جلوگیری از مصرف نوشیدنی هایی با "قند افزوده(added sugars)" باشد.

محققان همچنین دریافتند که مصرف زیاد نوشیدنی های قندی با کاهش کلسترول HDL و افزایش تری گلیسیرید که با فواصل تقریبی چهار ساله اندازه گیری می شود، ارتباط دارد، حتی برای گروهی از بزرگسالان که میانگین سنی آنها در محدوده ی دهه ی 40 بود. این نتایج در مقایسه با افرادی که به ندرت نوشیدنی های حاوی قند افزوده، مصرف می کردند، حاصل شد.

دکتر Danielle Haslam، نویسنده اول این مقاله گفت: در مشارکت کنندگان جوان، ما شاهد تغییرات نامساعدی بودیم، اما به دلیل طول دوره پیگیری کوتاه، آنها هنوز نمی دانند که در نهایت دچار دیس لیپیدمی خواهند شد. یافته های ما به شواهد رو به افزایش "پرهیز از مصرف نوشیدنی های شیرین برای کمک به حفظ سلامتی طولانی مدت" افزوده شد.

محققان همچنین آب میوه 100٪ طبیعی و نوشیدنیهای رژیمی، که جایگزین های متداول نوشیدنی های شیرین قندی هستند، را مورد مطالعه قرار دادند، اما هیچ ارتباطی سازگاری را با تغییرات منفی در کلسترول و افزایش خطر دیس لیپیدمی مشاهده نکردند. با این حال، محققان خواستار تعدیل در مصرف این نوع از نوشیدنی ها شده اند.

دکترMcKeown   گفت: ما بهتر است عطش خود را با آب خاموش کنیم. نتایج تحقیقات جدید در مورد مصرف طولانی مدت نوشابه های رژیمی بر سلامتی قطعی نیست، بنابراین باید با احتیاط بگوییم که نوشیدنی های رژیمی را فقط گاهی اوقات مصرف کنید. در مورد آب میوه ی 100٪ ، بهتر است استفاده ی آنها را محدود کنیم و از میوه های کامل در صورت امکان استفاده نماییم.

او افزود: یافته های ما نشان می دهد که آنچه ما در لیوان خود می ریزیم ممکن است با بدتر شدن سطح چربی منجر به خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی شود. مدیریت کلسترول و تری گلیسیرید خون یک هدف مهم و یک استراتژی امیدوار کننده برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی است.همانطور که انتظار می رفت و مطابق با تحقیقات قبلی، مصرف نوشیدنی های قندی با خطر افزایش کلسترول LDL(بد) مرتبط نبودند.

محققان داده های بیش از 5 هزار و 900 نفر را تجزیه و تحلیل کردند و تغییرات کلسترول خون و غلظت تری گلیسیرید را بین آزمایشات مقایسه کردند. شرکت کنندگان بر اساس انواع و فراوانی نوشیدنی هایی که مصرف می کردند، طبقه بندی شدند. شرکت کنندگان در این مطالعه به طور متوسط ​​در فواصل چهار سال مورد بررسی قرار گرفتند و به مدت 12 سال به عنوان بخشی از مطالعه ی قلب فرامینگهام، که چندین نسل را برای شناسایی عوامل منجر به بیماری های قلبی و عروقی تحت نظر داشت، مورد بررسی قرار دادند. محققان در تجزیه و تحلیل آماری خود فاکتورهای دیگری که غلظت کلسترول و تری گلیسیرید را تحت تأثیر قرار می دهند، از جمله چاقی، کیفیت کلی رژیم، فعالیت بدنی، مصرف الکل و استفاده از داروهای کاهش دهنده کلسترول، را تنظیم کردند.

محدودیت هایی برای این مطالعه وجود داشت، از جمله استفاده از گزارش افراد در مورد داده های غذایی خود بر اساس پرسشنامه های فرکانس مواد غذایی. این یافته ها فقط برای بزرگسالان میانسال یا مسن تر با تبار اروپایی قابل تعمیم است. این مطالعه به دلیل طراحی مشاهده ای آن، بیانگر رابطه علی و معلولی بین مصرف نوشیدنی های قندی و غلظت غیر طبیعی کلسترول و تری گلیسیرید نیست.

منبع:

Journal of the American Heart Association. doi.org/10.1161/JAHA.119.014083.

https://www.news-medical.net/news/20200226/High-intake-of-sugary-drinks-may-influence-risk-for-dyslipidemia.aspx